Recenzja hostingu OVH
Rzetelna i obiektywna recenzja oraz test bezpieczeństwa, wydajności oraz obsługi i narządzi dostępnych w OVH. Przeczytaj recenzję i dowiedz się, czy warto zarejestrować hosting w OVH.
Moja ocena hostingu: 2.3/5
3/5
Bezpieczeństwo
2.5/5
Oferta
2/5
Panel Klienta
3/5
Wydajność
1/5
Support
Podstawowe informacje
OVH to firma, która świadczy usługi od 1999 roku. FIrma działa nie tylko na terenie Polski, ale w wielu krajach na całym świecie. Firma wywodzi się z Francji, gdzie została założona. Warto wspomnieć, że firma posiada również siedzibę w Polsce, dokładnie we Wrocławiu.
Firma posiada serwerownie na całym świecie, w tym m.in. we Francji, Polsce, Kanadzie, Singapurze, czy Australii.
Firma poza hostingiem oferuje m.in. rejestrację domen, certyfikatów SSL oraz serwery dedykowane i VPS.
Oferta hostingowa OVH jest przejrzysta i podzielona na cztery pakiety hostingowe. OVH podzieliło cztery pakiety na następujące grupy użytkowników:
- indywidualnych – pakiet Hosting Perso,
- firmowych – pakiety Hosting Pro i Performance,
- deweloperów – pakiet Hosting Cloud Web.
W ramach wszystkich pakietów hostingowych OVH oferuje m.in.:
- bezpłatny certyfikat Let’s Encrypt,
- bezpłatną domenę na 1 rok,
- brak limitu transferu,
- SSH (poza pakietem Hosting Perso).
Ceny pakietów hostingowych startują od 105,48 zł netto za rok w najtańszym pakiecie. Poniżej znajdziesz zestawienie pakietów hostingowych oferowanych przez OVH.
Warto wspomnieć, że OVH oferuje w swoich pakietach hostingowych spore limity. Na przykład w najniższym pakiecie Hosting Perso możemy utworzyć jedynie 1 bazę danych, 10 kont e-mail po 5 GB każde oraz stworzyć tylko 5 stron na serwerze. Spore limity pomimo 100 GB powierzchni dyskowej.
OVH niestety nie oferuje bezpłatnej migracji od innego operatora, więc przeniesieniem stron WWW i skrzynek pocztowych do OVH należy zająć się samodzielnie. To spory minus biorąc pod uwagę, że wielu operatorów dostępnych na polskim rynku oferuje bezpłatną migrację wszystkich usług.
Niestety w przypadku OVH brakuje możliwości aktywacji hostingu na bezpłatny okres próbny. W przeciwieństwie do wielu operatorów działających na polskim rynku, którzy oferują bezpłatny okres testowy swoich usług, OVH nie daje takiej możliwości.
Dodatkowo w najwyższym pakiecie hostingowych – Hosting Cloud Web – OVH oferuje możliwość obsługi aplikacji NodeJS, Python i Ruby on Rails, poza PHP obsługiwanymi w każdym pakiecie.
Pełną ofertę hostingową OVH znajdziesz na stronie głównej w zakładce Hosting i domeny -> Hosting.
Dysk | HDD od 10 GB do 500 GB |
Procesor | Intel(R) Xeon(R) CPU E5-1620 |
Transfer | Bez limitu |
Okres testowy | Nie |
Backup | Tak, codzienny, dostępne 5 kopii (z 1, 2, 3, 7 i 14 dnia) |
Bezpłatny certyfikat SSL | Tak, Let’s Encrypt |
Cena w pierwszym roku | od 105,48 zł netto |
Cena odnowienia | od 105,48 zł netto za rok |
Oferta hostingowa OVH nie jest skomplikowana i w najwyższym pakiecie oferuje dodatkowe wsparcie dla NodeJS, Python i Ruby on Rails. Niestety serwery współdzielone OVh nie oferują zbyt wiele pod względem sprzętowym – przestarzałe procesory i wolne dyski HDD. Dodatkowo OVH nie oferuje okresu testowego, podczas którego użytkownik mógłby sprawdzić serwer przed zakupem. W związku z tym oceniam ofertę hostingową OVH na 2.5.
Testy wydajnościowe
Do testów wybrałem pakiet Hosting Pro, ponieważ jest to najniższy pakiet w ofercie OVH, który posiada dostęp do SSH, którego użyłem podczas testów. Pakiet oferuje 250 GB przestrzeni dyskowej HDD, możliwość umieszczenia na serwerze 10 stron www i 100 skrzynek pocztowych. Na hostingu zainstalowałem WordPressa w wersji 6.1.1, z zainstalowanymi wtyczkami Elementor, WooCommerce, Yoast SEO, Contact Form 7, Better Search Replace oraz Jetpack. Wszystkie wtyczki pobrałem z repozytorium WordPressa w wersji bezpłatnej. Dodatkowo zainstalowałem motyw Astra pobrany bezpośrednio z repozytorium motywów WordPressa. Wersja PHP, którą ustawiłem (tak jak w przypadku pozostałych testowanych hostingów) to 8.0.
W tej konfiguracji przetestowałem wszystkie hostingi dostępne w tym rankingu, dzięki czemu dokładnie i obiektywnie mogłem porównać hosting OVH do hostingów oferowanych przez inne firmy.
Do testów wydajnościowych skorzystałem z poniższego zestawu narzędzi:
- komputer z systemem operacyjnym macOS 13.0.1,
- przeglądarka Google Chrome w wersji 108,
- GTMetrix,
- Loader.io,
- WPPerformanceTester,
- DNS Benchmark Speed – DNS Perf,
- SSH,
- skrypt PHP Benchmark, który znajdziesz pod adresem -> https://github.com/vanilla-php/benchmark-php/blob/master/benchmark.php
Wyniki przeprowadzonych testów i ich szczegółowy opis znajdziesz poniżej.
1. Test prędkości – TTFB
TTFB (z ang. Time To First Byte) to czas reakcji serwera, czyli okres liczony od momentu wysłania przez przeglądarkę zapytania do serwera do chwili otrzymania pierwszego bajtu danych. Ten czas określa jak szybko serwer reaguje na zapytania kierowane przez użytkowników.
Pomiaru czasu TTFB dokonałem korzystając z narzędzia GTMetrix, który zweryfikował TTFB korzystając z serwerów zlokalizowanych w Londynie. Najniższy wynik TTFB, który uzyskał OVH to 973ms (mniej = lepiej). Średnio serwer uzyskiwał wyniki na poziomie 1057ms. Niestety – poziom TTFB jest wysoki w porównaniu do innych hostingów dostępnych na polskim rynku.
Dodatkowo przy użyciu narzędzia GTMetrix zweryfikowałem parametr onload Time, czyli czas załadowania się wszystkich elementów na stronie i pobrania jej zasobów. Tutaj OVH również wypada bardzo przeciętnie – najniższy czas jaki uzyskał to 1.7 s (mniej = lepiej). W porównaniu z innymi hostingodawcami to niestety słaby wynik.
TTFB osiągany przez OVH oceniam na 3, ponieważ mogłoby być zdecydowanie lepiej.
2. Test dużego ruchu
Użyłem narzędzia Loader.io w celu wykonania testu wielu użytkowników na stronie internetowej. Wybrałem test Maintain client load, który pozwala na symulację stałego ruchu od 0 do 250 klientów w ciągu minuty, wysyłających zapytania metodą GET za pomocą protokołu https://.
Serwer OVH poradził sobie z tym testem przeciętnie. Test nie został ukończony (został przerwany po 11 sekundach), jednak w tym czasie serwer odpowiedział prawidłowo na 43 zapytania, zaś w przypadku 87 zwrócił błąd 500. Średni czas odpowiedzi wyniósł 1357ms. Pomimo tego, że test został przerwany oceniam OVH na 2, ponieważ hosting zwrócił kilka poprawnych odpowiedzi i to w niedługi czasie.
3. Wydajność pod kątem WordPressa
Ponad 30% stron internetowych została zbudowana w oparciu o WordPress. To popularne i często wykorzystywane narzędzie do tworzenia witryn. W związku z tym w tym teście sprawdziłem wydajność hostingu OVH pod kątem optymalizacji pod WordPressa.
Do tego testu użyłem narzędzia dostępnego w repozytorium wtyczek WordPressa – WPPerformanceTester. Dzięki niemu sprawdziłem jak serwer radzi sobie z operacjami PHP i bazodanowymi związanymi z działaniem WordPressa.
Co to jest WordPress?
WordPress to bezpłatny system zarządzania treścią (CMS) oparty na języku PHP. Umożliwia tworzenie i zarządzanie stronami internetowymi, blogami i witrynami internetowymi. WordPress oferuje szeroki wybór wtyczek i motywów, dzięki czemu można tworzyć zaawansowane witryny internetowe. WordPress jest jednym z najpopularniejszych systemów CMS na świecie i jest dostępny w wielu językach.
Na wykresie, który znajdziesz powyżej wyniki serwera OVH zostały oznaczone błękitnym kolorem. Szarym kolorem oznaczono średnie wyniki uzyskiwane podczas testów z wykorzystaniem wtyczki. Tak jak widzisz, hosting OVH uzyskał wyniki trochę niższe, niż średnia globalna. Cały test serwer wykonał w ciągu niecałych 9 sekund (mniej = lepiej). Uzyskane średnie wyniki oceniam na 3.5.
4. Wydajność dysku
Dysk twardy stanowi jeden z najważniejszych komponentów serwera. Szybkie dyski zapewniają szybkie działanie stron WWW. OVH nie używa niestety szybkich dysków SSD lub NVME. Zapewniają jedynie standardowe dyski twarde HDD.
Do testów dysku wykorzystałem narzędzie dd dostępne w terminalu (połączyłem się z hostingiem OVH po protokole SSH).
$ dd if=/dev/zero of=test bs=64k count=16k conv=fdatasync
16384+0 enregistrements lus
16384+0 enregistrements écrits
1073741824 octets (1,1 GB, 1,0 GiB) copiés, 10,0462 s, 107 MB/s
W przypadku tego testu zbadałem dwa parametry dysku. Czas kopiowanych danych (im mniej tym lepiej) oraz prędkość – im więcej tym lepiej. W przypadku OVH wyniki prezentują się następująco:
- czas: 10,0462 s (mniej = lepiej),
- prędkość 107 MB/s (więcej = lepiej)
W tym przypadku rezultaty są dobre dla dysków HDD. Jednak większość operatorów dostępnych na polskim rynku oferuje przynajmniej dyski SSD lub NVME, które są zdecydowanie szybsze od tradycyjnych. W związku z tym, że w porównaniu z konkurencją ten parametr nie wypada zbyt dobrze oceniam wydajność dysków OVH na 2.5.
Co to jest SSD NVME?
SSD z technologią NVME to najwydajniejszy standard dysków SSD dostępnych na rynku. Dyski SSD NVME zapewniają dużą większą wydajność, prędkość odczytu i zapisu danych od standardowych dysków SSD.
5. Testy serwerów DNS
Aby zbadać wpływ serwerów DNS operatora na szybkość ładowania się strony, skorzystałem z narzędzia DNS Speed Benchmark, które wskazało czas odpowiedzi hostów DNS dla Europy i Polski. Narzędzie zweryfikowało, jak szybko serwery DNS operatora reagują na zapytania kierowane przez przeglądarki.
W przypadku odpowiedzi na terenie Polski czasy są mocno przeciętne (powyżej 25ms), natomiast w Europie Zachodniej kwestia czasu odpowiedzi serwerów DNS wygląda dużo lepiej, zwłaszcza we Francji i Holandii, gdzie czasy są poniżej 25 ms. Oceniając jednak hosting pod kątem Polski to niestety czasy są przeciętne. W związku z tym ten parametr serwera oceniam na 3.
6. Wydajność procesów PHP i bazy danych.
Test wydajności PHP i bazy danych zweryfikował jak szybko serwer wykonuje operacje skryptów PHP i baz danych. Do testu wykorzystałem skrypt dostępny pod adresem https://github.com/vanilla-php/benchmark-php/blob/master/benchmark.php. Benchmark działa na najnowszych wersjach PHP i wykonuje wiele różnych operacji sprawdzając jak szybko reaguje hosting. Pamiętaj, że wynik, który zobaczysz po wywołaniu skryptu może się nieco różnić, od tego prezentowanego poniżej, ponieważ zależy on od kilku czynników, m.in. obciążenia serwera w danym momencie. Poniżej znajdziesz najniższy wynik jaki osiągnął serwer OVH podczas wykonywanych przeze mnie testów.
Serwer OVH osiągnął całkiem dobry wynik na poziomie 0,504s (mniej = lepiej). Trochę brakuje mu do czołówki, ale taki wynik świadczy o przyzwoitej optymalizacji. W związku z tym oceniam wydajność PHP i baz danych na serwerze na 4.
Co to jest baza danych?
Baza danych jest systemem przechowywania i organizacji informacji. Składa się z tabel, które zawierają dane, oraz relacji między nimi. Baza danych umożliwia wyszukiwanie informacji, tworzenie raportów i udostępnianie danych. Jest to szczególnie przydatne w zastosowaniach, w których dane są często aktualizowane i wykorzystywane do tworzenia raportów. Bazy danych stanowią również ważną część stron WWW opartych na aplikacjach CMS.
7. Test szybkości łącza
Ważnym aspektem działania naszych stron WWW jest ich prędkość, która w pewnej części zależy od szybkości łącza obsługującego nasz serwer WWW. W tym teście zweryfikowałem jak szybko serwer pobiera plik o wadze 1GB z zewnętrznego źródła. Test polegał na pobraniu pliku z serwerów operatora danych (firmy Hetzner). W wyniku znajdziemy informację o czasie pobrania pliku (w sekundach, mniej = lepiej) oraz średniej prędkości pobierania danych (więcej = lepiej).
W przypadku serwerów OVH (pomimo dostępu do SSH) połączenie było odrzucane i kończyło się błędem, który znajdziesz poniżej.
$ wget https://speed.hetzner.de/1GB.bin —-report-speed=bits
--2023-02-01 10:44:55-- https://speed.hetzner.de/1GB.bin
Résolution de speed.hetzner.de (speed.hetzner.de)… 88.198.248.254, 2a01:4f8:0:59ed::2
Connexion à speed.hetzner.de (speed.hetzner.de)|88.198.248.254|:443… échec : Connexion refusée.
Connexion à speed.hetzner.de (speed.hetzner.de)|2a01:4f8:0:59ed::2|:443… échec : Famille d'adresses non supportée par le protocole.
--2023-02-01 10:44:56-- http://xn---report-speed=bits-qn9j/
Résolution de xn---report-speed=bits-qn9j (xn---report-speed=bits-qn9j)… échec : Nom ou service inconnu.
wget : impossible de résoudre l’adresse de l’hôte « xn---report-speed=bits-qn9j »
W związku z brakiem możliwości połączenia się serwera OVH z serwerem dostawcy pliku nie mogłem przeprowadzić testu i ocenić wydajności łącza internetowego OVH.
8. Testy wydajnościowe – podsumowanie
Test | Ocena |
---|---|
Test prędkości – TTFB | 3/5 |
Test dużego ruchu | 2/5 |
Wydajność pod kątem WordPressa | 3.5/5 |
Wydajność dysku | 2.5/5 |
Testy serwerów DNS | 3/5 |
Wydajność procesów PHP i baz danych | 4/5 |
Test szybkości łącza | -/5 |
Ogólna ocena za wydajność | 3/5 |
Wyciągając średnią z testów jednostkowych wydajności hostingu OVH i biorąc pod uwagę pewne niedociągnięcia oceniam wydajność serwera OVH na 3.
Bezpieczeństwo
Po zakończeniu testów wydajnościowych serwera OVH sprawdźmy jak wyglądają kwestie związane z jego bezpieczeństwem.
1. Kopie zapasowe
Na pierwszy ogień sprawdźmy jak wygląda kwestia backupów, czyli kopii zapasowych naszych stron WWW i skrzynek pocztowych. Dzięki nim możemy przywrócić stronę do działania, np. po nieudanej aktualizacji, która spowodowała błędy w działaniu strony.
W przypadku OVH kwestia backupów wygląda bardziej skomplikowanie niż u innych operatorów. Hostignodawca stosuje niejasne oznaczenia systemu kopii zapasowych – D-1, D-2, D-3, D-7 i D-14. W praktyce oznacza to tyle, że OVH codziennie wykonuje kopie zapasowe , jednak udostępnia nam jedynie pięć kopii z ostatnich dwóch tygodni – z wczoraj, przedwczoraj, sprzed 3, 7 i 14 dni.
Do plusów należy zaliczyć możliwość samodzielnego przywrócenia strony z dostępnych kopii bezpośrednio w Panelu Klienta.
W przypadku kopii zapasowych skrzynek e-mail support poinformował mnie, że leży to całkowicie po stronie klienta. Hostingodawca wykonuj jednak takie kopie. Zgłaszając się do OVH z prośbą o przywrócenie skrzynki e-mail z kopii zapasowej musimy jednak wnieść dodatkową opłatę.
Plusy | Minusy |
---|---|
backup wykonywany co 24 godziny | dostęp tylko do pięciu kopii z ostatnich 14 dni |
możliwość przywrócenia strony w Panelu Klienta | dodatkowa opłata za przywrócenie skrzynki e-mail przez support |
2. Transfer plików
Ważnym elementem pracy z serwer jest wymiana plików, czyli wrzucanie plików na serwer i zarządzanie nimi. Większość hostingodawców dostępnych na polskim rynku wspiera wszystkie szyfrowane protokoły wymiany danych. Sprawdźmy jak to wygląda w OVH.
W pakiecie Hosting Pro, w którym dostępne jest SSH możemy skorzystać z dwóch szyfrowanych protokołów wymiany danych – właśnie SSH i SFTP. Podczas próby połączenia przez FTPS klient FTP zwrócił mi informację, że serwer nie obsługuje tego protokołu.
FTPs | ✗ |
SFTP | ✔ |
SSH | ✔ |
Co to jest FTPs i SFTP?
FTPs i SFTP to rozszerzenia protokołu wymiany plików FTP, które pozwalają na szyfrowanie danych dostępowych i/lub przesyłanych danych. FTPS szyfruje jedynie dane dostępowe, natomiast podczas połączenia poprzez SFTP szyfrowane są również wysyłane i odbierane dane.
Dostęp do SSH możemy aktywować bezpośrednio w Panelu Klienta OVH przechodząc do zakładki Web Cloud -> Hosting -> wybierając z listy nazwę naszego serwera -> FTP – SSH -> w wierszu z nazwą naszego konta głównego FTP klikamy przycisk … i wybieramy opcję Zmień -> Włącz dostęp SSH. Pamiętaj, że w przypadku serwera OVH zmiana statusu SSH może potrwać do kilkunastu minut.
Co to jest SSH?
SSH to protokół komunikacyjny służący do łączenia się ze zdalnymi komputerami, np. serwerami. Dzięki SSH możesz efektywnie zarządzać plikami, wykonywać na nich operacje, archiwizować pliki i katalogi otrzymać dostęp do usług mysql, rsync, php oraz wiele innych.
3. Separacja katalogów
Każda strona WWW, zwłaszcza ta oparta na systemie CMS, np. WordPress narażona jest na infekcje. Jeśli na serwerze posiadamy więcej, niż jedną stronę infekcje mogą przechodzić pomiędzy nimi. Przed tym chroni separacja katalogów.
Do czego służy separacja katalogów?
Separacja jest szczególnie ważna jeśli na serwerze posiadasz więcej, niż jedną stronę WWW. Jeśli katalogi Twoich stron mają włączoną separację i na jednej ze stron wystąpi infekcja wirusowa to wirus nie przedostanie się do katalogu drugiej strony. Separacja ogranicza dostęp skryptom tylko do katalogu strony.
Na stronach pomocy OVH nie znalazłam informacji o dostępnej opcji separacji stron WWW. Support firmy również nie potwierdził mi dostępności tej opcji.
4. WAF
WAF (z ang. Web Application Firewall) to zaporą sieciowa, która służy do ochrony aplikacji webowych i witryn internetowych przed popularnymi atakami. Pozwala to zabezpieczyć serwery przed atakami z zużyciem zasobów i wyciekiem danych.
Hosting OVH oferuje Firewalla, jednak co niestandardowe nie jest on domyślnie włączony dla całego hostingu. Ochronę musimy włączyć samodzielnie i choć nie jest to trudne warto o tym pamiętać.
Aktywacji Firewalla dla każdej strony WWW z osobna można dokonać w Panelu Klienta. Po zalogowanie się na konto wystarczy przejść do zakładki Web Cloud -> Hosting -> wybierając z listy nazwę naszego serwera -> MultiSite -> w wierszu z nazwą wybranej domeny kliknij przycisk … i wybierz opcję Zmień domenę -> kliknij opcję Włącz firewall i potwierdź aktywację. WAF zostanie aktywowany w ciągu kilku chwil.
W przeciwieństwie do większości operatorów hostingowych, którzy domyślnie aktywują WAF dla wszystkich serwera na hostingu OVH musimy aktywować ją ręcznie.
5. Zabezpieczenia poczty
Kolejnym ważnym aspektem są zabezpieczenia poczty elektronicznej, czyli popularnego maila, z którego każdy z nas korzysta na co dzień wysyłając i odbierając dziesiątki wiadomości. Serwery pocztowe OVH wspierają popularne zabezpieczenia tej usługi, które chronią skrzynki przed wysyłką z nieautoryzowanego serwera lub próbami podszycia się pod nadawcę.
Mechanizmy zabezpieczające pocztę
Działanie wdrożonych mechanizmów sprawdziłem wysyłając i odbierając wiadomości na różne serwery pocztowe (m.in. Gmail, Onet Poczta i poczta WP.pl) dodatkowo sprawdzając nagłówki wiadomości. Poniżej znajdziesz listę mechanizmów zabezpieczających pocztę e-mail dostępnych lub możliwych do aktywacji w Panelu Klienta OVH.
SPF | ✔ |
DKIM | ✗ |
DMARC | ✗ |
Kwestia mechanizmów zabezpieczających pocztę wygląda słabo. Domyślnie, po dodaniu do serwera domeny tworzy się automatycznie jedynie rekord SPF. W przypadku DKIM i DMARC nie możemy ich wygenerować w Panelu Klienta, a jedynie dodać te rekordy wygenerowane wcześniej przy użyciu zewnętrznego mechanizmu. Niestety pod tym względem OVH ma sporo do poprawy.
6. SSL
Certyfikaty SSL zapewniają bezpieczeństwo dla Twojej witryny poprzez łączenie się z nią przy użyciu protokołu https://, który szyfruje dane wysyłane pomiędzy stroną a jej użytkownikami. Jeśli domena jest wyposażona w aktywny certyfikat SSL, to można to zauważyć na pasku adresu przeglądarki – obok nazwy domeny zostanie wyświetlona zamknięta kłódka.
OVH oferuje zarówno płatne certyfikaty SSL (dostępne na stronie głównej operatora w zakładce Hosting i domeny -> Usługi dodatkowe -> Certyfikaty SSL), których ceny rozpoczynają się 244,19 zł netto za rok. Dodatkowo OVH oferuje we wszystkich pakietach hostingowych możliwość aktywacji bezpłatnego certyfikatu SSL Let’s Encrypt – to dobra wiadomość. Ten certyfikat zapewnia taką samą ochronę jak certyfikaty płatne i odnawia się automatycznie.
7. Zabezpieczenia DNS
OVH oferuje DNSSEC, które dla mojej domeny zostało domyślnie aktywowane. Możemy zarządzać tym mechanizmem w Panelu Klienta. Wystarczy w tym celu przejść do zakładki Domeny -> wybrać domenę z listy domen -> w sekcji Bezpieczeństwo odnaleźć opcję Zabezpieczenie DNS – DNSSEC.
Co to jest DNSSEC?
DNSSEC to technologia zapewniająca bezpieczeństwo protokołu DNS. Umożliwia ona weryfikację (autentyczność) domen i odpowiedzi DNS, aby upewnić się, że użytkownik jest przekierowany do właściwej witryny internetowej. Technologia DNSSEC używa cyfrowego podpisu do zabezpieczenia odpowiedzi DNS, dzięki czemu odpowiedzi są zaszyfrowane i zweryfikowane przed przekazaniem użytkownikowi.
Z kolei DNS Anycast również jest dostępne w OVH, jednak ten operator udostępnia tą funkcję w formie płatnej. Jeśli chcemy skorzystać z DNS Anycast dla naszej domeny musimy zapłacić dodatkowo 4.39 zł netto za rok. Niby niewielka opłata, ale szkoda, że operator nie oferuje tej opcji w cenie.
8. Bezpieczeństwo – podsumowanie
Pod względem zabezpieczeń serwera hosting OVH wypada bardzo przeciętnie. Mała ilość kopii zapasowych, do których otrzymujemy dostęp, brak domyślnie aktywnych podstawowych mechanizmów zabezpieczenia poczty e-mail oraz brak domyślnie włączonej WAF to spore minusy usługi. Bezpieczeństwo to temat, który OVH powinno mocno skorygować. W związku z tym oceniam bezpieczeństwo serwerów OVH na 3.
Testy panelu
Po zarejestrowaniu hostingu i założenia konta klienckiego w OVH otrzymujemy dostęp do Panelu Klienta, który pozwala na zarządzanie wszystkimi usługami, które zakupimy. Narzędzie dostępne jest w wielu językach. Poza językiem polskim znajdziemy wersję angielską, francuską, czy niemiecką. Panel jest rozbudowany i posiada wiele ciekawych opcji, jedna niektóre – podstawowe są mocno ukryte. Panel pozwala zarządzać domenami, certyfikatami i hostingiem zakupionym w OVH oraz kwestiami formalnymi związanymi z usługami, m.in. płatnościami. Sprawdźmy jakie narzędzia oferuje Panel Klienta OVH i jak wygląda jego poziom zabezpieczeń.
1. Dostępne narzędzia
Panel Klienta OVH oferuje sporo ciekawych funkcji. W związku z tym, że jest to recenzja hostingu – sprawdźmy jakie narzędzie oferuje w tym zakresie. Sekcję zarządzania hostingiem znajdziemy w zakładce Web Cloud -> Hosting -> wybierając nazwę naszego serwera. Ścieżka dostępu do sekcji zarządzania serwerem nie jest oczywista i znalezienie jej może sprawić problem zwłaszcza początkującym.
Na ekranie głównym usługi znajdziemy podsumowanie, informacje o statusie serwera oraz skróty do najważniejszych jego ustawień.
Na pierwszy rzut oka możemy odnieść wrażenie, że OVH udostępnia dużo opcji, jednak po kliknięciu w wiele z nich okazuje się, że są one dodatkowo płatne, np. Opcja CDN, która w podstawowej wersji kosztuje dodatkowe 123,48 zł netto za rok.
W tym miejscu możemy również uzyskać informację o serwerowni, z której korzysta nasz hosting. W moim przypadku jest to Gravelines 1 we Francji. Szkoda, że polskie strony WWW nie są przez OVH lokowane w ich polskich serwerowniach.
W panelu znajdziemy instalator popularnych aplikacji CMS, który pozwoli na zainstalowanie WordPressa, Joomli, PrestaShop czy Drupala kilkoma kliknięciami. Jednak po instalacji czas oczekiwania na przygotowanie strony może wynieść nawet kilka lub kilkanaście minut. Nie spotkałem się z tym u innych operatorów.
Instalator instaluje niestety przestarzałe wersje aplikacji. Dla przykładu WordPress został zainstalowany w wersji 5.9.2, która została wydana w kwietniu 2022.
W panelu możemy również tworzyć konta FTP i samodzielnie wygenerować dostęp do SSH, jednak w tym przypadku warto pamiętać, że SSH nie jest dostępne w najniższym pakiecie.
Dodatkowo w Panelu znajdziemy dostęp do przeglądarkowej wersji klienta FTP, jednak oprogramowanie wykorzystane w tym narzędziu jest archaiczne i ma przedpotowy wygląd, co negatywnie wpływa na użytkowanie aplikacji.
Dodatkowo otrzymujemy w Panelu dostęp do menedżera zadań Cron. Dzięki niemu możemy tworzyć zadania, które będą uruchamiane cyklicznie, bez naszej ingerencji.
Z widocznych wad należy wspomnieć o tym, że wiele opcji dostępnych w Panelu wymaga dodatkowej opłaty – to było dla mnie bardzo mylące. Uważam, że lepiej, by te opcje nie były tak mocno eksponowane w Panelu, jeśli nie są dostępne w wykupionym pakiecie hostingowym. Dodatkową wadą, która jednak jest wskazana w ofercie są limity wielkości tworzonych przez nas kont e-mail i baz danych. Konto e-mail może mieć maksymalnie powierzchnię 5 GB. To trochę mało biorąc pod uwagę np. skrzynki firmowe, przy użyciu których pracownicy wysyłają maile z załącznikami.
2. Zabezpieczenia panelu
Panel klienta pełni funkcję centrum zarządzania hostingiem. Umożliwia on zmianę danych dostępowych do serwera oraz skrzynek pocztowych. Ważne jest, aby zapewnić mu odpowiednie zabezpieczenia, które uchronią nas przed nieuprawnionym dostępem lub utratą konta.
W przypadku OVH możemy włączyć dwuetapowe logowanie do naszego konta w Panelu Klienta, dzięki któremu konieczne będzie dodatkowe potwierdzenie logowania do Panelu.
Wśród opcji dostępnych w ramach 2FA mamy do dyspozycji generowanie kodów w postaci wiadomości SMS, generowanie tokenów z aplikacji, np. Google Authenticator lub skorzystanie z urządzenia – U2F. Warto pochwalić OVH za duży wybór opcji.
Opcję ustawienia dwuetapowego logowanie znajdzie w ustawieniach profilu w zakładce Bezpieczeństwo w sekcji Weryfikacja dwuetapowa.
3. Udostępnianie konta innym użytkownikom
Wielu webdeveloperów i agencji tworzących strony WWW i aplikacje webowe boryka się z problemem zarządzania wieloma usługami hostingowymi swoich klientów. Często gubią się oni w gąszczu haseł i danych dostępowych, które otrzymują od klientów. Dodatkowo problem pojawia się w momencie kiedy klient postanowi bez wiedzy twórców strony zmienić dane dostępowe np. do serwera FTP lub bazy danych.
OVH udostępnia w Panelu Klienta narzędzie, które może pomóc w rozwiązaniu tego problemu. W Panelu Klienta otrzymujemy możliwość tworzenia dodatkowych użytkowników, którym możemy nadać jeden z trzech dostępnych poziomów uprawnień: Żaden (w tym trybie użytkownik otrzyma jedynie możliwość odczytu danych naszego konta i wszystkich opcji dostępnych w Panelu), Użytkownik (w tym trybie użytkownik otrzyma dostęp do zarządzania całym naszym kontem poza możliwością zarządzania użytkownikami) i Administrator (w tym trybie użytkownik będzie miał takie same możliwości zarządzania jak właściciel konta).
Szkoda, że nie możemy przydzielić użytkownikom dostępu tylko do części funkcji związanych z daną usługą, np. sekcji zarządzania kontami FTP i bazą danych. w OVH możemy jedynie przydzielić dostęp do całego konta. Warto by OVH pomyślało o przebudowaniu tego narzędzia.
4. Testy panelu – podsumowanie
Panel Klienta OVH posiada nowoczesny i ciekawy wygląd, jednak poprzez mnogość wyświetlanych opcji i elementów nie jest do końca czytelny. Zwłaszcza nowi użytkownicy panelu OVH mogą mieć problem z odnalezieniem się. Sporą wadą panelu jest również wyświetlanie wielu opcji konfiguracji, które są dodatkowo płatne – to bardzo mylące.
Z plusów warto wspomnieć o wielu opcjach zabezpieczenia dwuetapową weryfikacją konta oraz menedżerem zadań Cron, który działa prawidłowo i jest intuicyjny. Dodatkowym atutem jest możliwość przywrócenia strony WWW z kopii zapasowej bezpośrednio w Panelu Klienta.
Zalety | Wady |
---|---|
✔ możliwość dodawania/edycji zadań Cron | ✗ instalator aplikacji CMS instaluje przestarzałe oprogramowanie |
✔ możliwość przywrócenia strony WWW w Panelu | ✗ nieintuicyjny i przestarzały menedżer plików |
✔ możliwość aktywacji SSH z poziomu Panelu | ✗ wiele dodatkowo płatnych opcji ustawień hostingu |
✔ logowanie dwuetapowe | |
✔ możliwość udostępnienia konta innemu użytkownikowi | |
Podsumowując, Panel Klienta OVH jest nieintuicyjny i jego początkujący użytkownicy mogą mieć problem w znalezieniu niektórych opcji. Panel wyświetla rownież wiele opcji konfiguracji, za które należy dodatkowo zapłacić i instaluje przestarzałe wersje aplikacji CMS. Biorąc pod uwagę wszystkie wady i zalety rozwiązania oceniam Panel Klienta OVH na 2.
Testy RODO
Większość stron internetowych przetwarza dane swoich użytkowników. Aby robić to zgodnie z obowiązującymi przepisami najlepiej podpisać umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych operatorowi hostingu.
Testy supportu
Obsługa techniczna klientów hostingu jest ważnym elementem tej usługi. Dobry i szybko pomagający support to wielki atut firmy hostingowej. Sprawdźmy jak ta kwestia wygląda w OVH.
1. Dostępne kanały supportu
OVH oferuje sporo kanałów kontaktu, m.in. czat, infolinię oraz zgłoszenia poprzez formularz kontaktowy, który działa w ramach centrum zgłoszeń w Panelu Klienta. Niestety większość kanałów kontaktu dostępna jest jedynie w dni robocze w godzinach 8:00-18:00.
Operator deklaruje, że korzystając z formularza kontaktowego pomoc można uzyskać 24h / 7 dni w tygodniu.
Infolinia | 71 750 02 00 |
Live Chat | dostępny w Panelu Klienta |
Formularz kontaktowy | dostępny w Panelu Klienta |
2. Informacje o testach
Podczas wykonywania testów korzystałem z pomocy na czacie oraz poprzez formularz (połączony z systemem zgłoszeń) dostępny w Panelu Klienta. Wysyłałem zarówno proste zapytania ofertowej i techniczne, jak i zgłaszałem bardziej złożone problemy z działaniem serwera i strony WWW. Obsługę klienta testowałem o różnych porach dnia i w różne dni tygodnia.
Poniżej znajdziesz podsumowanie testów obsługi klienta, które przeprowadziłem.
3. Testy supportu
- Czat – pomimo przeprowadzenia wielu prób połączenia się z konsultantem na czacie w czasie pracy Biura Obsługi Klienta (w dni robocze w godzinach 8:00-18:00) nigdy nie udało mi się połączyć z konsultantem. Otrzymywałem jedynie odpowiedzi generowane przez bota. Jeśli bot nie był mi w stanie wskazać odpowiedzi, otrzymywałem komunikat o problemach techniczny i prośbę o przesłanie zgłoszenia poprzez formularz.
- Formularz kontaktowy (system zgłoszeń w Panelu Klienta) – średni czas odpowiedzi na zgłoszenie jest bardzo długi i wynosi nawet kilka dni. Na część wysłanych zgłoszeń odpowiedź otrzymałam po ok. 8 godzinach, na inne po dwóch dniach. pod tym względem support OVH wypada blado.
4. Testy supportu – podsumowanie
Pomimo wielu oferowanych kanałów kontaktu trudno jest nawiązać kontakt z Biurem Obsługi Klienta w krótkim czasie. Na czacie pomóc może jedynie bot, a na odpowiedź na zgłoszenie mailowe należy długo czekać. Nawet w godzinach pracy Biura Obsługi Klienta otrzymanie pomocy na czacie jest bardzo trudno – albo Biuro ma problemy techniczne, albo bot nie może znaleźć odpowiedzi. Z kolei w systemie zgłoszeń można uzyskać odpowiedź na wysłane przez nas pytanie, jednak odpowiedź dociera stosunkowo długo. Obsługa klienta w OVH negatywnie mnie zaskoczyła i niestety oceniam ją na 1.
Opinie o firmie
OVH działa na rynku hostingowym od 1997 roku i posiada siedzibę w Polsce – we Wrocławiu.
Dane firmy:
OVH Sp. z o.o.
ul. Swobodna 1
50-088 Wrocław
Firma posiada przeciętne opinie w serwisie Google, zaś na Facebooku opinie zostały wyłączone.
Średnią ocen jakie OVH osiągnęło na profilu Google to 3.3. Większość pozytywnych ocen chwali działanie VPSów i rozwiązań dedykowanych. Oceny negatywne dotyczą działania hostingu oraz niskiej jakości obsługi klienta. Klienci zwracają uwagę, że pomoc dostępna jest głównie mailowo, a odpowiedzi uzyskiwane od Biura Obsługi Klienta są niekonkretne. W pełni zgadzam się z tymi opiniami.
Podsumowanie
Po zweryfikowaniu wszystkich przeprowadzonych przeze mnie testów nie mogę niestety polecić usług hostingowych OVH. Zarówno wydajność hostignu jak i bezpieczeństwo nie stoją na wysokim poziomie. Do tego dochodzi pomoc techniczna, od której ciężko uzyskać pomoc.
Chciałbym również wspomnieć o ciekawej przygodzie związanej z testowaniem hostingu OVH. Na swojej stronie WWW nie podają oni niestety ile wynosi w przypadku hostingu SLA (czyli procent czasu dostępności usługi). Skontaktowałem się z nimi telefonicznie i niestety konsultant stwierdził, że dla serwerów współdzielonych nie mają określonego tego parametru. Sumując wszystkie oceny i wyciągając średnią oceniam hosting OVH na 2.3.
Moja ocena hostingu
2.3 / 5
3/5
Bezpieczeństwo
2.5/5
Oferta
2/5
Panel Klienta
3/5
Wydajność
1/5